Զրադաշտականության արտահայտումը

Սասանյանների ժամանակ զրադաշտականությունը դարձավ պետական կրոն և պետ. ամեն ինչ անում էր այն ամրապնդելու համար: Հիմնական միտքը լուսավոր ու մութ ուժերի բախումն էր, ի դեմս Ահուրամազդայի ու Ահրիմանի: Արտաշիր 1ը այն ավելի ունիվերսալ դարձրեց ներմուծելով զրադաշտականության մեջ նաև այլ պաշտամունքներ, որ տարածված էին այդ տարածաշրջանում: Այստեղից են սինկրետիզմի գծերը, 4 տարերքների և մի շարք տեղական աստվածների պաշտամունքը: Նա հատուկ նշ. տվեց արևի աստվածությանը` Միթրային: Կարգի հրավիրվեց այդ ժամանակ քայքայված կրոնական գիրք Ավեստան: Ամենուր Արտաշիրը կրակի սրբարաններ ու զոհարաններ էր կառուցում: Տաճարները առաջանում էին քաղաքներում ու բնակատեղիներում ու պալատական համալիրների անխտիր մասն էին կազմում:



ԿՐԱԿԻ  ՏԱՃԱՐՆԵՐ
Կոչվում են չորթագ (չորս թաղ, կամար): Պարտադիր գմբեթածածկ են: Կամարների օվալաձև կտրվածքով են: Մի տեղ գմբեթի տակի մնացած գծերը խոսում են, որ հենարաններ են եղել գմբեթի տակ:
Քարից են կառուցվել: Կրակի տաճարները միջանցքով առանձնացված սրբարան են ունեցել, ատրուշանը, ուր մշտական կրակը պիտի վառվեր: Նաև չորթագում էր կրակը վառվում: Հաճախ բարձունքների վրա են կառուցվել կրակի տաճարները, որպես փարոս են ծառայել ճանապարհորդների համար:  Համարվում է, որ Իրանում բնական գազի պաշարներ են եղել նաև հնում, ու երբեմն հենց բնական գազի դուրս գալու տեղերում են կառուցվել, ու աստվածային բան է սա համարվել: Նրանք ջուրն, օդն ու հողն էլ են պաշտել: Պարտադիր է եղել, որ ջրավազան լինի կրակի տաճարի մոտ: Ատրուշանի մոխիրն էլ էր սրբազան, որը պահվում էր, իսկ մյուս մոխիրները թաղում էին:
Ադրբեջանում, Միջին Ասիայում կան նման կառույցներ, Հայաստանում Դվինում կա մի նման բան: Զրադաշտականները բերանները կապում էին, որ կրակի վրա չշնչեին: Աղբը գետնի, ջրի մեջ չեն թաղել: Բոլոր տարերքները սրբություն են եղել: Մահացած մարդու մարմինը կեղտոտ բան էր համարվում, մահացածի շուրջ դևերն էին հավաքվում ու մարմինները տանում դնում էին աշտարակների վրա, որ իրան-իրան մարմինը այդտեղ մաքրվի, արևի տակ վառվի, կենդանիները հոշոտեն, ու հետո սափորի մեջ են դնում ու դնում խորշի մեջ: Այդպես էին նում, որ տարերքներից ոչ մեկը չպղծեն:
Զուգահեռաբար կառուվել են չորթագեր առանց հավելյալ կառույցների ու նաև հավելյալ կառույցներով քրմերի համար, կամ մոխիրները պահելու:
Կար երեք սրբազան կրակ. քրմերի կրակ, զինվորականների ու բնակիչների: Ենթադրաբար կար պաշտոնական ու ժողովրդական պաշտամունք: Հենց ժողովրդական պաշտամունքի կառույցի տեսակը Սասանյան Իրանում կոչվել է չորթագ- “չորս կամար”: Սա քառակուսի, վրան կլոր գմբեթով տաղավար է, քարից ու չորս մույթերի վրա հենվող կամարներով, որում սուրբ կրակն էր վառվում: Ենթադրվում է, որ չորթագում կար, փակ տարածությունը, ուր կրակը պահվում էր: Տեսքը չոր-թագերի շատ խիստ է, զարդաքանդակի ոչ մի հետք չունեն: Չափսերը տարբեր են. 5x5մ-ից 25x25մ: Որոշ դեպքերում ունենում էին շրջանցող սրահ, որը կապվում էր ներքին տարածության հետ կամարներով: Չորս կողմերից կարելի է պտտվել: Չորթագերի ձևերը նման են Խատրայի ու Կուխ ի Խոջայի պարթևական տաճարների տեսակին, այն տարբերությամբ, որ այստեղ փակ ցելլայի փոխարեն բաց տաղավար է, իսկ թաղերի փոխարեն գմբեթ տրոմպերի վրա:
Կային սրբարան-հրապարակներ որ ամբողջական քարից էին արվում: Քարե սրբարանները աքեմենյան (Նախշ ի  Ռուստամ, Պասարգադ) ավանդույթ են, որ հանգչում են աստիճանաբար Սասանյանների ժամանակ: Սրբարանի վրա փոքրիկ փոսիկ էր լինում, ինչից եզրակացնում են, որ սրանք նվիված էին ջրի պաշտամունքին: Սրանք պատկերվում էին ռելյեֆներում ու մետաղադրամների վրա:
Այս ժամանակ քրիստոնեությունը պաշտոնապես օժանդակվում է: Հայտնի է մի եկեղեցի Կտեսիֆոնի արևմտյան մասում: Սրա տակ մեկ այլն էլ են հայտնաբերել, որ անավարտ է մնացել:
Խիրայի երկու եկեղեցիները նույնպես 6դ են, կավից են, եփած աղյուսի որմնասյուներով, թրծած աղյուսով էր ամրացված հատակը: Մի ոչ բարձր պատնեշով առանձնացվում էր ետևի ավելի փոքր մասը կանանց համար: Բոլոր այս կառույցները թաղավոր բազիլիկներ են: Խիրում մեկը միանավ է, մյուսը եռանավ: Հավանաբար երկթեք են եղել:
Պարսում Անահիտի սասանյանների պապենական տաճար կար, որտեղ քրմեր են եղել նրանք, ու հետո էլի շարունակել են քրմեր լինել: Համատեղել են սասանյանները աշխարիկ ու կրոնական իշխանությունները: Անահիտը բացի բնության աստված լինելուց նաև ռազմի աստվածուհի է եղել ու թշնամիների գլուխները բերել են նրան, որպես զոհաբերություն:
Ռելյեֆների վրա նշվում է, թե շահնշահը ինչպես է ինքն իրեն անվանում, նկարագրում: Շապուհը ոչ միայն Իրանի այլ նաև ոչ իրանական տարածքների շահշահ է անվանում իրեն:
Կաաբա Զարդուշտի նեքևի պատվանդանին երեք կողմերից արձանագրություն է արվել, ուր Հռոմի դեմ ունեցած Շապուհի երեք պատերազմների մասին է: Գրված է այն մասին, թե ինչ պաշտոններ են եղել: Շապուհն ասում է, որ իրենք հրամայել են հիմնել փառքի տաճար “Շապուհ”-ը (իրենց հոգու հիշատակի համար կրակի տաճարներ են սրանք), մեկը թագուհիների թագուհու համար, մեկն էլ Հայասանի թագավորի համար: Ինչու Զարդուշտի վրա, որովետև Սասանյանների մոտ դա հիմունքների տուն է համարվում, ուր պահել են ամենակարևոր կրոնի հետ կապված փաստաթղթերը, Ավեստայի առաջին օրինակները: