Սասանյան քաղաքնեն ու համալիրները

Ղեկավարների հզորությունը արտահայտվում էր իրենց կառույցների ճ-պ մեջ: Ի դեմս սրանց այդ ժամանակների վարպետների վարպետությունն ավելի մեծ փայլով է ներկայացված: Շատ յուրահատուկ են իրենց կոմպոզիցիայով ու դետալներով: Բայց բոլորին բնորոշ է մոնումենտալությունն ու ծավալների սիմմետրիան: Ինչպես պարթևականի դեպքում էր, գերակա դերը այվաններինն է, ինչը ավելի է ընդգծվում իր կապով գմբեթավոր դահլիճին: Այվանում հասարակական ընդունելություններն էին կատարվում, գմբեթավոր դահլիճում` մասնակի: Այս երկուսը առանցքային խումբ են կազում, որ շրջապատված են լինում ավելի փոքր թաղային ու գմբեթային սենյակներով: Պալատների շուրջը ընդարձակ այգիներ են և որսատեղիներ:
Պատերը հաստ են…: Պալատական համալիրները ուղղված են լինում դեպի աշխարհի ծեգերը: Սկզբում գլխավոր այվանները ուղղված են լինում տարբեր կողմեր, և միայն վերջնական շրջանում հստակ կողմնորոշում կա դեպի արևելք: Բնորոշ են համալիրների հստակ կազմակերպվածությունը, մասսաների հավասարակշռվածությունը: Սակայն դրանք  համաձայնեցված չեն մարդու չափսերի հետ, անմասշտաբ են: Պլանի կոնտուրները կարող են կրկնակի կամ նույնիսկ եռակի անգամ փոքրացված լինել: Ճ-պ հաջորդական զարգացման մասին խոսելը բարդ է: Սկզբում ավելի հավաք են, ասկետիկ, իսկ հետո տարածության մեջ ցրված են դառնում համալիրի կառույցները, ձևերը բարդանում են, այվանը առանձնանում է: Կրակի տաճարը անխտիր մասն էր կազմում պալատական համալիրների:
Արտաշիրի օրոք Հուրը հիմնվեց (Փիրուզաբադ) և Դարապգերտը, երկուսն էլ Պարսում են ու կլոր հատակագիծ ունեն: Շապուհ 1-ը ավելի շատ քաղաքներ է հիմնել: Անտիոքը նա իր անունով է վերանվանել գրավելուց հետո: Նվաճումները մեծ հարստություններ են բերել: Երեք պատերազմ է վարել Հռոմի երեք կայսրերի դեմ: Ու համապատասխանաբար ռելյեֆներում երեք կայսրերն էլ պատկերվել են: Խոսրով 2 Փարվեսի ժամանակ Հռոմը չկար արդեն, Բյուզանդիայի հետ է պատերազմել ու դրանք են արտահայտված իր ժամանակի պատկերումներում:
Շապուհը հիմնադրել է Բիշապուհը էլի Պարսում: Պարսը նրանց օրրանն էր: Պարսում Իստահր քաղաքում հայտնի Անահիտի տաճարն է եղել, ուր Սասանյանների նախնի քրմերը ծառայել են: Ու հետո եկել են իշխանության ու կարողացել են հաղթել նաև պարթևներին: Էլամից հետո հաղթել են պարթևական վերջին արքա Արտաբան 5-ին: Սասանյանների օրոք քրմական ծիսական իշխանությունը իրենց ձեռքում է եղել: Շատ կարևոր է, որովհետև ճնշում չի եղել հոգևորականների կողմից: Մի անգամ մի քուրմ` Կարտիրը, ում պատկերները սաս. ռելյեֆներւմ կան Վահրամից իշխանությունը վերցրել է, բայց պարտվել հետո:
Բիշապուհը Անտիոքի գրավումից հետո է կառուցվել: Մեծամասամբ այդտեղից բերված գերիների ուժերով է կառուցվել: Մյուսը Նիշապուհն է, արևելքում ինչ-որ ցեղերի հանդեպ հաղթանակից հետո է կառուցվել: Կենտրոնը Տիզբոնն է եղել և սա Տիգրիսի ձախ ափին էր, իսկ դեռ հելենիստական շրջանից հիմնված Սելևկիան` աջ ափին:
Գուռը կլոր հատակագիծ ունի, պարթևական ավանդույթի համաձայն: Երկու շարք դարպասներով: Մեջտեղը ջրով լցված հոր է եղել: Կենտրոնական մասում են միջնաբերդը, պալատական կառույցները:
 55.5x103.5 վրա է Փիրուզաբադի Արտաշիրի 1-ինի համալիրը: Ուղղանկյուն է: Առաջնամասում պատերը 1/2ի են, սենյակի կեսի չափ են: Պլանը շատ հստակ է: Գլխավոր այվանը մեկն է, որը շրջապատված է ավելի փոքր թաղակապ սենյակներով, որոնք դեպի այվանն են բացվում: Հետո գմբեթավոր դահլիճներն են: Դրանից հետո բաց բակն է:  Առաջին սասանյան պալատներից է: Երեք գմբեթավոր քառակուսի դահլիճով է: Աստիճաններով կարելի է հասնել նեղ սրահ, որը շրջապատում է կենտրոնական դահլիճը, թույլ է տալիս շրջանցել այն ու կամարներից նայել բոլոր երեք գմբեթավոր սրահներ: Գմբեթների ծայրերին կլոր անցքեր են եղել: Պատերին նիշաներ են եղել: Դռներն ու նիշաները եգիպտական երեսակալով են շրջանակված, որ փոխառնված է Պերսեպոլիսից: Ներսում գիպսե դեկոր է օգտագործվել: Կրկնում է Պերսեպոլիսի դռների քիվերը: Գիտակցաբար կրկնել են պերսեպոլիսյան որոշ մոտիվներ: Սաս. շեշտում էին էն, որ աքեմենյանների հետնորդներն են, բայց դա այդպես չէ իրականում, որովհետև Անահիտի քրմերն են եղել: Ուղղակի ցույց տալու համար իրենց հզորությունը այդպես էին անում: Ի տարբերություն աքեմենյան դռների, այստեղինները մույթերի վրա հենված կամարներ են իրենցից ներկայացնում: Պալատի դեմը կլոր ջրավազան է եղել: Սիրվիստանի պատը 5դ է, 36x41.5 վրա: Գմբեթավոր դահլիճի չափերը 13x13 է: Ոչ թե այվանը այլ կենտրոնական գմբեթն է գերիշխում, որը ոչ թե նախկինների նման կառույցի կորպուսի մեջ է, այլ դրանից բավականին բարձրանում է: Գմբեթին լիքը լույսի անցքեր կան, և գմբեթը տրոմպերից ատամնավոր քիվով առանձնացված է: Գոնե պատերը բարակում են այստեղ, գմբեթը աղյուսով է ի տարբ. Փիրուզաբադի: Մոտ 5 մետր են պատերը: Բավականին լավ է պահպանվել: Թաղակապ դահլիճներում օգտ. են կամարներ սյուների վրա, պատերի տակ: Դրանք կոնտրֆորսերն են: Այվանի ետևում դահլիճն է: Այստեղ կարևոր տեղ է զբաղեցնում գմբեթով դահլիճը: Այվանները հասարակական ընդունելությունների համար են եղել: Գմբեթավոր դահլիճները առանձին ընդունելությունների համար են եղել: Բնակելի մասը պալատից լրիվ առանձին էր լինում: Դահլիճի կողքից, ձախից էլ այվան կա: Սերվիստանի պալատը անմշակ քարից է, գմբեթը աղյուսից է ու ավելի թեթև: Գմբեթը օվալաձև է:

ՏԻԶԲՈՆ
Լինելով դեռ պարթևների մ-ք սասանյանների ժամ. էլ մ-ք է մնում:  Տիգրիսի վրա էր: Գետը հունը փոխել է հետո: Տակ ի Կիսրան Խոսրով Անուշիրվանի ժամանակ է կառուցվել: 5-6դդ են թվագրվում: Երբ Խոսրովը գրավեց Անտիոքը այն վերաբնակեցրեց ու Վեհ Անտիոք անվանեց: Տիզբոնի հիմնական պալատը 105x117 վրա է: Ամենամեծ այվանն է այստեղ, թռիչքով ու բարձրությամբ: Հատակագծում տարօրինակ է, պարզունակ: Կազմությունը. մի մեծ այվան, երկու թաղակապ դահլիճներ, երկու քառակուսի դահլիճ գմբեթով, միջանցքներ, մի շարք թաղակապ դահլիճներ հետևում: Այվանի կամարակապ-թաղի ետևում դուռն է, ինչպես միշտ է լինում: Վերևում 1մ է հասնում այվանի պատի հաստությունը, ներքևում այն հաստանում է: Հարկաբաժիններով է ֆասադը, խորշերով ու որմնասյուներով ձևավորված: Պարսից էին սասանյանները, բայց ադմինիստրատիվ կենտրոնը Միջագետքում էր, սա հետաքրիր է: Բայց Պարսում էին թագադրվում: Ամեն հաջորդ թագավորը իր թագադրությունը Նովրուզի ժամանակ էր անում: Թագավորները սովորություն ունեին կրակի հիշատակի տաճար կառուցելու իրենց համար:
Իրաքի տարաքում է Տիզբոնը հիմա: Ինչ-որ չափով վերակառուցված է: Բոլոր սասանյան պալատները այգիներ ու ջրավազաններ էին ունենում, և նաև արգելոց-որսատեղի: Արձանագրություններում դեկորի մասին են ասում: Ներսում պատերը խճանկար են ունեցել: Հատակի խճանկարը հռոմեական ազդեցություն է: Այստեղ Խոսրով 1-ի կողմից Անտիոքի գրավումն է պատկերվել: 651թ արաբները երբ գրավեցին հայտնվեցին արաբական աղբյուրներ, ուր Տիզբոնի խալին է նկարագրվում, որի վրա գարնան զարթոնքն է պատկերվել, ու խալու մեջ մարգարիտներ են եղել: Խալին զինվորների միջև են բաժանել: Պարսկ. գործվածքները բյուզանդիայում էլ հարգի են եղել:

ԲԻՇԱՊՈՒՀ
3դ 2-րդ կես: Շապուհ առաջինի ժամանակ կառուցվեց: Հիմնադրվել է Հռոմի նկատմամբ տարված հաղթանակների առիթով: Անտիոքից շատ վարպետներ են բերել: Կառուցել են սիրիացի գերիները: Ունի ուղղանկյուն հատակագիծ, հիպոդամյան են փողոցներ: Դեպի կիրճը գնացող մասում միջնաբերդն է եղել, միջնաբերդից ներքև` կիրճի մոտ ինվ. տեսարանով ռելյեֆները: Հռոմ. ճ-պ ազդեցություններ կան: Երկու հուշասյուն է եղել, մեկին Շապուհի արձանն է կանգնեցվել 8մ բարձրությամբ, մյուսին` Ահուրամազդայի: Սրանք չեն պահպանվել: Բիշապուհից ոչ հեռու մի քարանձավում նա է թաղված եղել ու այստեղ էլի նրա արձանն է եղել 7մ բարձրության ու սա է պահպանվել: Ավելի ուշ Նիշապուհն է կառուցվել, այստեղ պալատներ չկան:
Սա Փիրուզաբադի հետ նույն ժամանակ է կառուցվել, բայց խիստ տարբերվում է կոմպոզիցիայով ու դեկորով: Չկա կոմպոզիցիայի ամբողջականություն ու սիմետրիա: Պալատը խաչաձև է ու շատ մեծ: Պատերը մինչև 8մ հաստություն են ունեցել: Մեջտեղի քառակուսի դահլիճը գմբեթով է ծածկված եղել: Շրջանցող միջանցք կա: 64 խորշեր են արվել խաչաձև դահլիճի բոլոր պատերին, գիպսե դեկորով բոլորը զարդարված: Ցրված է պալատական համալիրը:Ներքին բակ կա, կրակի տաճար, որի համար պետք է իջնել, փոսի մեջ է որովհետև: 4 միջանցիկ մուտք է ունեցել խաչաձև դալիճը, որ դուրս են եկել դահլիճը շրջանցող միջանցք: Ներկվել է գիպսե դեկորը: Մարմարի տեսք են տվել ներկելով բացի վառ գույներով ներկելուց: Այվանը հետաքրիր է նրանով, որ ոչ թե նախամուտքի դեր է կատարում, ինչպես մյուս տեղերում, այլ լրիվ ինքնուրույն տարր է հանդես գալիս որպես: Այվանի հատակին խճանկարներ են արված եղել: Արվել է պատի երկայնքով П-ձև: Գետնին արվող խճանկարը միանշանակ ավանդույթներ չունի Պարսկաստանում և Հռոմից է եկել: Կան երաժիշտներ, պարուհիներ, քրմուհիներ, որոշակի ատրիբուտերով, Նովրուզի ու Միհրագանի տոների առիթով են արվել: Միհրագանի տոնը աշնանային գիշերահավասարի օրն էր տոնվում, բերքահավաքի տոնն է սա: Խատրայի կանանցով ռելյեֆի ժապավենների նման բաներ կան որոշ տեղեր: Թեմատիկայից կարելի է ենթադրել, որ այվանը կերուխումի համար է կիրառվել: Այվանի ետևի աստիճաններով իջնում ենք ոչ մեծ գմբեթավոր սրահ: Սա կապված է կրակի տաճարին , որը գետնի մեջ է 7մ: Այն ունի հարթ տանիք, որը հենվում էր քարե կոնսոլների վրա, որոնք ցլերի տեսք ունեին: Կրակի տաճարն ու այվանը ավելի շուտվա են, քան խաչաձև դահլիճը: Մոզայիկան, մշակած քարը, քաղաքի պլանավորումը խոսում են շինարարության մեջ հռոմեական զիվ. գերիների մասնակցության մասին:

ՂԱՍՐ  Ի  ՇԻՐԻՆԻ   ՀԱՄԱԼԻՐԸ
Խոսրով Փարվեզի օրոք է կառուցվել 590-628թթ: Շիրինը նրա կանանցից է եղել: Նրա կանանցից երկուսը քրիստոնյա են եղել: Շիրինն ու Մարիամը, միաբնակ քրիստոնյաներ են եղել: Սա հանգիստ է ընկալվել: Երբ Խոսրովը խաչը գերության է առնում, տուփի մեջ դրված, ապա նա դա այդպիսով որպես սրբություն է բերում երևի կանանց համար, կամ համայնքի, որովհետև քրիստոնեությունը Իրանում շատ տարածված է եղել: Գերիները, որոնց կազմում շատ էին սիրիացիները օրինակ քրիստոնյա են եղել: Մեծ համալիր է 372x190մ: Պալատական այգին շրջապատում էր ողջ կառույցը: Այգին պարիսպներ ուներ, որ միևնույն ժամանակ ակվեդուկի դեր էին կատարում: Համալիրը 8մ բարձրության հարթակի վրա էր և երկու պանդուսներ ուներ դեպի հարթակ տանող: Այգու խորքում Չոր-Կապու պաշտամունքային կառույց կար, որը գմբեթավոր, կրակի տաճար է երևի: Առանձին կար ամրոց զինվորների համար նախատեսված` Կալայի- Խոսրովուն: Ղասր ի Շիրինը Իրանի ու Իրաքի սահմանին է, որտեղ որ Բեհիստունի արձանագրությունն է, Իրանի կենտրոնում, այդտեղ է կառուցվել: Մեծ բաց բակ է սկզբում: Սասանյանների վերջում արևելք են ուղղվում այվանները: Այվանի մեջի սյուները պատից մի քիչ հեռու են, կլոր են, զարդարված են գիպսե դեկորով, կոնտրֆորսի դեր ունեն: Հետո գմբեթավոր դահլիճն է, հետո ներքին պերիստիլային բակը: Հետո մի շարք ներքին բակեր, որոնց շուրջ բնակելի կառույցներ են: Երևի հետևում կանանց համար առանձնացված մասն էր:

ԽՈՐԿՈՒՐԻ  ՊԱԼԱՏ
Շահնշահերի պալատներից բացի ազնվականների, իշխանների պալատներ կային: Սա ազնվական է կառուցել: Այվանը արևելք էր ուղղված: Ձգված է արևելքից արևմուտք, կողքը քառակուսի այգի է, քարավանսարա է եղել` իջևանատուն: Դեմը երկար ավազան է ծառուղիով, որը տանում է դեպի պալատը:

ԴԱՄԳԱՆԻ  ՊԱԼԱՏԸ


Այվանը եռանավ է, որից հետո գմբեթավոր դահլիճն է: Գիպսե դեկորը շատ է: