Հին Իրանի մետաղագործությունը

Իրանական արվեստի վաղագույն նմուշները գտնվել են իրանական սարահարթի հնավայրերից, դամբարաններից, գանձարաններից: Սրանք իրենցից ներկայացնում են խեցեղեն ու գեղարվեստական մետաղագործության նմուշներ (торевтика): Մետաղի տեսակներից հանդիպում են ոսկի, արծաթ, բրոնզ: Վերագրվում են մ.թ.ա. 12-7դդ.-ին:
Գտածոները խմբավորվում են ըստ գտնվելու վայրի: Պահվում են Թեհրանի, Լուվրի, Բրիտանական և այլ թանգարաններում:
Հասան լուի ամրոց - Գտնվում է Ուրմիայից արևմուտք, այն ժամանակների Մանա պետության տարածքում (Իզիրտու կենտրոնով): Մարական պետությունը ձևավորվել է Մանայի հիմքի վրա: Գտնվել է ոսկե անոթ մ.թ.ա. 10-9դդ, բարձրությունը 28սմ, 950գրամ ոսկի, վրան խուռիթական հավանաբար ջրի աստված Կումարվիի առասպելից արված սյուժե կա:
Լուրիստանից (կենտրոնական Իրան) գտնվել են իրեր, որոնք միայն բրոնզից են, մ.թ.ա. 12-7դդ. թվագրվող: Ծիսական նվիրատվության իրեր են, կամ զենքեր, հաճախ կենդանիների, ֆանտաստիկ արարծների պատկերումներով: Կան ձիու սանձի մասեր, շքասեղներ, կացիններ, բրոնզե կուռքեր, զինվորական շտանդարտներ, հերալդիկ պատկերումներով գավազաններ և այլն: Գտնվել է փոքր եղնիկի մի брошка: Սա արտահայտում է դեռ հնուց մնացած տոտեմիստական պատկերացումները: Ֆանտաստիկ արձանների մեջ կենտրոնացնում էին այն կազմող կենդանիների ուժերը: Այսպիսի պատկերումներ լինում էին զինվորական շտանդարտներում, որ տանում էին բանակի դիմացից: Մի ռելյեֆ կա բրոնզին արված, որտեղ պատկերված է ծննդաբերության տեսարան:
Մառլիկի դամբարան- մ.թ.ա. 1 հազ., գտնվում է Կասպից ծովի հարավ-արևմուտքում: 10-յակից ավել ոսկյա անոթներ են գտնվել: Գտնվել են արծաթե, բրոնզե ամաններ, ռիտոններ: Կան թռչունների, կենդանիների, նաև ֆանտաստիկ կենդանիների պատկերումներ, որոնք դասավորված են իրար վրա գոտիների մեջ առնված կերպով և ուղեկցվում են հյուսածո զարդամոտիվներով: Բնորոշ է բարձր ռելյեֆը ներդրված թիթեղների միջոցով: Մարլիկին բնորոշ են ցլակերպ անոթները, որովհետև ցլի պաշտամունքը այստեղ շատ տարածված է եղել:
Զիվիե – Հվ. Ադրբեջան, Հասան-լուից հեռու: 1946թ. պատահական գտնվել է մ.թ.ա. 8-7դդ մի գանձ: Ոսկի, արծաթ, բրոնզ: Կա ոսկե պեկտորալ (դոշակալ), ոսկե գոտի, որը հյուսածո զարդամոտիվով է` բնորոշ ուրարտականին: Պեկտորալում անընդհատ կրկնվում է ոտքերը տակը ծալլած եղնիկի պատկերը: Այսպիսի բան` տակը կծկակ ոտքերով կենդանու պատկերումներ տեսնում ենք սկյութական пряжка-ների պարագայում: Համարում են, որ այս դիրքում կենդանին առավելագույնս կենտրոնացնում է իր էներգիան, դրա համար այսպիսի դիրքով նրա պատկերումը առավել զորեղ են համարել: Սկյութական արվեստում ամենաբնորոշ բանը դա նապաստակի պատկերումն է, որ ուրիշ ոչ մի տեղ չի պատահում: Սա երջանկությունն է նշանավորում, որը նապաստակի նման արագ գալիս ու արագ էլ հեռանում է: Իսկ երբեմն հանդիպող թևավոր առյուծները էլամական արվեստից են: Ենթադրում են, որ Զիվիեն սկյութական հարուստ առաջնորդի դամբարան է: Այստեղից նաև եղեջերագավաթներ են գտնվել:
Սկյութերը առաջացել են քոչվոր ազգակից ցեղերի միավորումից մ.թ.ա.7-5;3դդ: Հարազատ են կիմերներին, սակերին, սարմատներին: Գիր չեն ունեցել: Սկյութերենին ավելի մոտ է օսեթերենը: Պետություն ստեղծել են միայն Ղրիմի տարածքում, Նեապոլիս մայրաքաղաքով, մ.թ.ա. 2դ.մ.թ. 3դ.: Մնացած տեղերում քոչել են: Նրանցից մեզ են հասել շատ ու հարուստ դամբարաններ, առաջնորդների դամբարանաբլուրներ, курганаներ: Դրանցից մեկը` Չիլիկտինը, գտնվել է Ղազախստանի տարածքում, Пазырик-ը` Ալթայում (Ուրալյան լեռներից ներքև): Այս վերջին տեղը շատ կարևոր է, որովհետև սա սառցակալել էր ու դրա շնորհիվ լավ պահպանվել են մումիաները, փայտը, նաև ամենահին գորգը (մ.թ.ա. 5դ.): Էս դամբարանները անկանոն հատակագիծ են ունեցել: Пазырик-ի դամբարանը լեռան տակ է: Ճարտարապետական նմուշներ չեն թողել սկյութները, միայն Ղրիմում հունական պոլիսների հետ ունեցած կապերի շնորհիվ, դրանց ազդեցությամբ որոշ բաներ կան: Գտնված ամենահին գորգը ենթադրում են, որ իրանական ծագման է, ձիու վրա գցելու համար:
Սկյութական կոմպոզիցիաները ազատ են դասավորված, կիրառում են տարբեր ռակուրսներ, ավելանում է նաև շարժում, դինամիկա հունական ազդեցության տակ, մ.թ.ա. 4դ.: Գտնվել է նաև սանր, որի վերին հատվածում մենամարտի տեսարան է պատկերված, որտեղ փայլուն երևում է հունական ազդեցությունը: Սանրի ատամներն ու մենամարտի տեսարանը իրար են կպած ոտքերը տակը ծալլած եղնիկով:
Ենթադրում են, որ սկյութներն են առաջինը ձի հեծնել ու նետուաղեղ կիրառել, դրա համար հավանական է, որ նրանք են առաջինը անդրավարտիք կրել: Գտնվել են նաև դաշույններ, անոթ, ձիու սանձեր էլեկտրայից արված:


Մ.թ.ա. 2-րդ հազ. Առաջավոր Ասիայում հայտնվում են եղջերագավաթները. Միջագետքում, Փոքր Ասիայում, Իրանում, Կրետե-միկենյան արվեստում: Սակայն սրանք առավել հատուկ են Հին Իրանի մշակույթին: Սրանց պատկերումները կան նույնիսկ ասորական բարձրաքանդակի ճաշի տեսարաններում, մեծահարուստների ձեռքերին: Լինում են կավից, քարից, բրոնզից, պղնձից, արծաթից, ոսկուց: Սրանք ծիսական ու տոնական հանդիսավոր ըմպանակներ են: Սրանք կազմված են փողից և առաջնամասից (պրոտոմ), որը իրենից մի որևէ կենդանու գլուխ է ներկայացնում: Դրանցից խմողը տվյալ կենդանու ուժին է հաղորդակցվել ըստ պակերացումների: Գտնվել են եղեջերագավաթներ նաև Զիվիեից: