Պարթևական պաշտամունքային ճարտարապետություն

Մի քանի տեսակի են քանի որ տարբեր էթնիկ կազմեր կային ու տարբեր կրոնական պատկերացումներ: Տարբեր աստվածություններ էին պաշտում, սինկրետիկ կրոն էր, ու մանրից նույնացվում են աստվածները միմյանց հետ: Սա հելենիստական մշակույթի հետևանքներն են:  Դրա համար 4 հիմնական տիպի պաշտամունքային կառույցներ կան, տարբեր ծագման:


Առաջինը Միջագետքի ավանդական տիպն է: Սկզբունքորեն դրանք կառույցներ են, որոնք ունեն ներքին բակ ու կառույցները դրա շուրջ են համախմբված: Բակ տանող մուտքի դիմաց տեղադրված էր տաճարը պրոնաոսով: Տաճարը պրոնաոսից ու ցելայից էր բաղկացած: Ցելայում մուտքի դիմաց խորշի մեջ աստծո արձանն էր: Դուրա-Եվրոպոսի Արտեմիսի տաճարը օրինակ առաջին տիպին է պատկանում: Այս տիպի բակերում ավազաններ, բաց զոհասեղաներ կարող էին լինել: Թատերականացված ծեսեր են արել հավանաբար ամֆիթատրոնատիպ կառույցում, որ կա Արտեմիսի տաճարի բակի մի անկյունում: Դուրա-Եվրոպոսում Գադեի տաճարը վերևից հարթ ծածկեր ունի: Սա էլ առաջին տիպին է պատկանում:
Երկրորդ տիպը քառակուսի սրբարաններն են: Մեկը Խատրայում, մյուսը Դուրա-եվրոպոսում ու Կուխ ի Խովջայում մյուսը:
Երրորդը հելենիստական են, Աշուրում ու Խատրայում: Խատրայում այվաններից հեռու “այսպես կոչված հունական” տաճար է եղել և Շահիրու տաճարը: “Հունական տաճարում” դրսի սյուները ավելի մեծ են եղել քան միջինները: Անտեր է ունցել: Երեք կողմից սյուներով է շրջապատվել: Երեք-չորս շեղում կա հունական նախատիպից. դրսի սյուները ավելի մեծ են, ստելոբատը մինչև վերջ չի, ֆրոնտոնը ամբողջությամբ չի ծածկում անտամբլեմենտը: Ճակտոնի վրա կամարիկ կա, որը կամարակապ անամբլեմենտ է ստեղծում: Այս շեղումների համար այսպես կոչված է անվանվում: Շահիրուն պրոստիլի է նման, միայն դիմացից սյուներով: Ունի 4 սյուներով պորտիկ, որի հետևի մասում այվանային մուտքով է, այսինքն սյուներից հետո մեծ շքամուտքն է: Աշուրի տաճարը “պերիպտեր” է: Շեղումն  այն է, որ դեմը սյուներ չունի, էլի բարձր այվանային մուտք ունի: Սյուները կամարակապ են, որից վերև պատ է գնում: Ֆասադը երեք հարաբաժինների է բաժանված, մանր որմնասյուներով ու որմնախոշերով ձևավորված:
Խատրայի դամբարանները աշտարակաձև են եղել: Դուրա-եվրոպոսում էլ են այսպես եղել: Նիսայում էլ աշտարակաձև դամբարաններ են եղել, կարմիր ներկված: Ներսում մի քանի խորշերով, տոհմական դամբարաններ են եղել: Պատշգամբ կարող է լիներ վերևում ճակատին, ուր քանդակ էր դրվում հավանաբար: 


Չորրորդը այվանային տեսակն է: Սրա օրինակներից է Խատրայում Միթրայի տաճարը: Պալատական կառույցների կողքին է, դրանց հետ մեկ ամբողջական համալիր է կազմում, ընդհանուր պատով, կողքի պալատի հետ: Երկու ծայրի այվանները Միթրային են նվիրված: Աշուրում երեք այվան կա: Մեջտեղինը ավելի բարձր կողայիններից: Ամբողջ ճակատի լայնությունը 36մ է: Երեք սենյակներ է ունեցել: