Պարթևական քանդակը և ռելիեֆները

Միհրդատ 2րդ պատկերեց ռելյեֆ մ. թ. ա.110 թ. Բեհիստունի արձանագրության տակ, որը վնասված է շատ: Պահպանվել է միայն արտանկարը: Ցածր ռելյեֆ է: Պրոֆլյաին ֆիգուրներ են, որոնք թագավորի դիմաց են կանգնած: Գոդերց 2րդի (մթ 1դ կես), պատկերով է, ներքևի մասում ձիավորների մենամարտի տեսարանն է հռոմեկան կառավարչի հետ: Գոդերցի ետևում ծառան է, գլխավերևում Նիկեն: Պատկերները պրոֆիլային են: Այս երկու տեսարանները Սասանյան ռելյեֆների նախատիպ կարելի է համարել: Նիկեն ասես օծում է իրեն:
Մի այլ տեղ հագստացող Հերակլեսն է կիսապառկած հանգստանալուց: Նրա կերպարը շատ տարածված եր Պարթևների մոտ: Սա կլոր քանդակի նման է:
Բեհիստունի (Մարաստանի տարածք) մոտ զոհաբերության տեսարաններ են արված մի քարի վրա: Հարթաքանդակ է: Սասնյաններ ռելյեֆները բարձրաքանդակ են:
Հաջորդը երկու ռելյեֆ Պարսից մթա2դ: Պատկերված է տղամարդու ու կնոջ ֆիգուր: Պերսեպոլիսի կողքի տարածքներից է: Դռների պատերին են եղել: Տղամարդը քրմի նման է, մի ձեռքին բալասանի ճյուղեր ունի: Սա անուշահոտ թուփ է, որի ճյուղերը զրադաշտական ծեսերի ժամանակ են կիրառել: Մի տեղ Ահուրա Մազդայի ձեռքում էլ բարեսմանի այս ճյուղերից կան: Տղամարդը գլխակապ ունի: Պրոֆիլային են երկուսն էլ: Ցածր ռելյեֆ է, ծավալայնությունը լավ տրված չի:



ԷԼԱՄԻ ՏԱՐԱԾՔԻ ՌԵԼՅԵՖՆԵՐ
Խուզիստանում է, Իրանի արևելքում: մթա2-1դդ Խունկ ի Նավրուզ - Միհրդատ առաջինի կամ երկրորդի ինվեստիտուրայի տեսարանն է: Իշխանություն է տալիս Էլամի կառավարչին: Միրդատը ձիու վրա է: Հետևից ծառան է կամ ինչ-որ ազնվական: Դիմացը Էլամի տեղական ներկայացուցիչն է: Էլամը ինքնակառավարություն ուներ, բայց ենթարկվում էին պարթևներին: Սեփական դրամներն էին հատում: Ռելյեֆում Էլամի կառավարիչը ուզում է ցույց տալ, որ իր իշխանությունը օրինական է, պարթևից ստացված: Միհրդատի ֆիգուրը պրոֆիլային է, ազնվականները` ֆաս: Ձեռքերը խաչած պահելը խոնարհման ժեստ էր, և այսպես կանգնած են ազնվականները: Ռելյեֆի ֆոնը շրջանակի մեջ է, էն մասում, ուր ֆիգուրի գլուխը մնացածից ավելի բարձր է շրջանակը իր ուղիղ ուրվագիծը փոխում է:
Խունկ ի Նավրուզի ռելյեֆում դիադեմա կա պարթևի գլխին կապված: Ֆիլելիններ են եղել, դրանից է: Երկու թռչյուններ կան, մեկը կտուցին խվարենան է կրում, իշխանության օղակը տալիս է Էլամի առաջնորդին: Մյուսն էլ պարթևի մոտ է էլի խվարենայով կտուցին: Պարթևական յուրահատուկ հագուստ է նկատվում: Կոմպոզիցիայի կենտրոնում Էլամի կառավարիչն է, Միհրդատի գլուխը մի քիչ մեծ է, համաչափությունները խախտված են:
Տանգ ի Սարբակի ռելյեֆը էլի Էլամի տարածքում է: Արված է մեծ ժայռակտորի վրա: Որսի տեսարան կա, մենամարտի, ինվեստիտուրայի, պաշտամունքի տեսարան երկրպագություն ժապավենով կապված քարին:  մթ 2-3դդ պարթևական շրջանի է: Էլի շրջանակի մեջ են: Էլամի կառավարիչը գլխավոր դերում է: Ազնվականների պատկերներ կան, ձեռքերը խաչած: Որսի տեսարանում Էլամի կառավարիչն է էլի: Պաշտամունքի տեսարանում քառակուսի խորանադրաձև պատվանադնին սրբազան երկարավուն քար է, ժապավենով կապված: Հետաքրքիր են ֆիգուրների գանգուր երկար, թափված մազերը: Այս սանրվածքը Սասանյաններում էլ կա, թագավորների պատկերումներում: Ինվեստիտուրա է հավանաբար մյուս տեսարանը, քանզի թագավորը թախտին բազմած է, կողքը աստվածություն է, ու թագավորի ձեռքին օղակն է: Օղակից ելնելով են ասում, որ ինվեստիտուրայի տեսարան է, քանզի կողքի ֆիգուրի աստված լինելը մատնանշող ոչ մի ատրիբուտ չկա: Ամբողջ ժայռի չորս կողմն են այս ռելյեֆները, շուրջը պտտվելով պետք է նայել: Թագավորին թախտին պատկերելու սովորությունը պարթևական շրջանում է առաջ գալիս: Թախտի փամփլիկները կան ու բարձը, որ գահի իմաստ ունի: Թախտի ոտքերը թռչունի նման են: Վերևը ինչ-որ արձանագրություն կա նաև: Ծեսերը մանավանդ բնության տարերքներին նվիրված բաց երկնքի տակ էին արվում, համաձայն մի հույն պատմիչի վկայության ու հավանաբար այս ռելյեֆազարդ քարի մոտ էլ են ծեսեր արվել:
Էլամական հին ռելյեֆ կա մթա7դ, ուր ռեգիստրերով ներկայացված են ազնվականները, կանոնավոր դասավորվածությամբ: Ու դրա նման է Տանգ ի Սարբակի ռելյեֆը:
Հաջորդը Շոշից ինվեստիտուրայի տեսարան է, կա արձանագրություն մթ215թ: Էլամի սատրապ Խվասակն է իշխանությունը ստանում Արտաբան 5ից, ով վերջին Արշակունի թագավորն է, որին Սասանյանները հաղթել են, ու ինքը մի քանի տեղ էլի պատկերված է: Ֆիգուրները ֆրոնտալ են: Օղակն է փոխանցում, որի վրան երևի ինկրուստացիա է արվել: Ստացողի մազերը գանգուր են: Տվողը նստած է, Համուրաբիի ստելայի նման է: Միջագետքին, Բաբելոնին մոտ է երևի դրանից:
Էլամից մթա 2-1դդ քանդակի մի մասը զուտ հելենիստական ոճի է: Մյուսը Մուսայի պատկերն է, նա երևի Պարթև թագավոր Հրահատ 4ի կինն է եղել: Կլոր քանդակ է եղել ու միայն գլուխն է պահպանվել: Քանդակի վար արձանագրություն կա, ըստ որի հույն վարպետ է կատարել այն: Հունական, հելենիստական լուծումներով է, միայն մեռլոններով թագի ձևը արևելյան է:
Գիպսի քանդակներ էլ կան շորի ծալքերը հունական, ազատ ռակուսներով, շարժման մեջ: Պարթևական շրջանում կան և տեղական արվեստի նմուշներ, որ տեղում են պատրաստվել, տեղական ավանդույթներով ու ավելի ստատիկ են, իսկ բերվածները կամ հույնի կողմից արվածները շարժման մեջ են: Մանուկ Էրատի պատկերն էլ կա:
Բրոնզե քանդակն է Շամմիից (Էլամ) նշանակալի: 2մ բարձրություն ունի, մթ սահմանագծով է թվագրվում: Պատրաստվել է տեղացի վարպետի կողմից, որը հունական քանդակի դպրոց է անցել: Վարպետորեն է պատրաստված: Մարմինը և գլուխը առանձին են սարքվել, հետո ամրացվել են, դրանք պրոպորցիանալ խախտում ունեն: Շարժում չկա: Լայն անդրավարտիքով է: Բեղերով է և դա արևելյան է, ինչպես և սանվածքը, գլխին էլ դիադեմա կա, ու վզին վզնոց: Թեհրանի թանգարանում է: Նաև Դարեհի կլոր քանդակն է այստեղ:

Խատրայի քանդակները
Նվիրատվական են հիմնականում: Ավանդույթ կար շումերական-աքքադական, որ քանդակը տաճարին են նվիրում, նաև ազնվականներին են նվիրել: Աստվածների արձաններ կան տաճարում ու նաև ռելյեֆներ: Ռելյեֆներում կարելի է հանդիպել նաև զինվորների պատկերումների: Խատրայի նվիրատվականներում անդրավարտիքներին կլորակներ կան, կոշիկները կապերով են, սա հետո Սասանյանում էլ կա: Վերնաշապիկի վրա գործվածքի զարդանախշը մանրամասն է արվել: 
Խատրայից Հերակլեսի քանդակը հունական ավանդույթով է, խեազմը կա, մարմնի թեքվածությունը: Նա մահակով է ու առյուծի մորթով: Պրոպորցիաները մի քիչ խախտված են:
Երկրպագության ժեստով մի ձեռքը վերև են, ափը դեպի դիտողը: Շորի մանրամասները լավ տված են: Գրեթե կլոր քանդակներ են, բայց պատի մոտ դնելու համար են նախատեսվել ու հետևից չեն մշակվել: Միայն Հերակլեսը կլոր կարելի է համարել: Զորավարների քանդակներում զենքերը կան: Ինչ-որ մի տղամարդու նվիրատվական քանդակում, երևի ազնվական որթագալարի պատկեր կա զոլերի մեջ: Մեկը նստած է, ինկրուստացված աչքերով:
Արքայադստրեր Վասֆարի (նստած) և Ուբալի (կանգնած) քանդակները – Կանացի շորերին ենք ծանոթանում, Վասֆարը պատվանդանի վրա է, աջ ձեռքը ադորացիայի ժեստով է պահած, ձախով շորից բռնած: Այս դիրքը պարտադիր է կանացի քանդակներում: Բարձր թագի նման բան է գլխներին լինում սովորաբար, որը երկար գլխաշորով է ծածկվում:
Կա երևի աստվածության գլուխ դիադեմայով ու արծվով վերև մասում: Արծիվը արևի ու Խատրա քաղաքի սիմվոլն էր: Գանգուր սանրվածք ունի:
Սանատրուկի պատուհանների երեսակալների վրայի քառաթև ծաղիկների օռնամենտներ կան կլորի մեջ առված, որը հետո մյուս ծաղիկի համար թևա դառնում:
Կա մի կլոր, սև կրաքարից քանդակ, որը Բելին կամ Վաարշամին է պատկերում: Այստեղ միահյուսվել են մի քանի ավանդույթներ: Պատկերված է շատ ստատիկ, գլուխն ու ձեռքերը չկան միայն: Բելը գլխավոր աստվածն էր, Զևսին է մոտենում իր նշանակությամբ: Շամաշ աստծո պատկերն է կրծքին, ճառագայթավոր թագով: Հռոմեական զինվորական հագուստով է: Ներքևում, ոտքերի մոտ Թյուխե-Ֆորտունա ատվածուհին է: Նրա մի արձան Անտիոքում է եղել: Թյուխեն միշտ քաղաքների հովանավորն է համարվել: Նրա թագը ամրոցի կամ աշտարակի նման է լինում: Քանդակի հետևի մասում երկու արծիվ կա, թեփուկավոր զրահի տեսքով է: Վերևում մեդուզա Գարգոնան, որ պաշտպանիչ հատկություն ուներ ու զինվորական զրահների վրա էր պատկերվում: Սինկրետիկ է այս քանդակը: Թյուխեն շարժման մեջ է, իսկ Բելը ստատիկ կանգնած է:
Երկկողմանի կացինով մի աստված բառելյեֆի վրա Ցեռբեռ շանն է վզկապով պահում ձեռքին (հունական դժոխքի դռների պահապան): Երևի Ներգալն է, անդրշիրիմայն աստվածությունը: Կա օձ, կարիճ, ինչ-որ կին աստվածուհի գահին նստած նույն ռելյեֆում: Մի օձը գույնով է պատկերվել, ռելյեֆ + գեղանկար է այսինքն սա: Ներկվել է ռելյեֆը: Կարիճն էլ, օձն էլ անդրշիրիմյան կյանքի հետ են կապվում: Արծվի տեսքով դիադեմայով է աստվածությունը:
Աֆլադը պարթևական հագուստով է, զոհասեղանի վրա կանգնած է պատկերվել, ձեռքին օձ: Սա բառելյեֆ է: Զևսին է մոտեցվել իր նշանակությամբ:
Երեք աստվածուհիների ռելյեֆ կա: Մեկը ծնծղայով, մյուսները երևի ժապավենով: Հստակ չի:
Մի տեղ երեք աստվածուհիներ են, գոռելյեֆ է: Ձեռքին երևի նիզկովը, վահանովը, սաղավարտովը, դոշին մեդուզա-գորգոնայովը Աթենասն է մեջտեղում, որ սեմիտների մոտ Ալլատի հետ է նույնացվում: Նրանք առյուծի վրա են կանգնած, որ բառելյեֆով է տրված: 
Մի տեղ Դիոնիսոսի գլուխն է խաղողի դիադեմայով, շատ արտահայտիչ դեմքով:
Թյուխեի ձեռքին առատության եղջյուրն է լինում սովորաբար ու թագով, որը ամրոցապատի տեսք ունի: Հռոմեական կրկնօրինակում նա մարմարից է, գահին նստած: Նա ոտքի տակ պատկերված է գետի պերսոնիֆիկացիան, ինչը երևի Անտիոքի իր հովանավորումն է խորհրդանշում, որը գետի ափին էր: 3դ նրան լուսապսակով էլ են պատկերում:

Դուրայի մի քանի ռելյեֆներ կան, որոնք նվիրատվական են բոլորը: Կա, որ Պալմիրայի քաղաքացիներից մեկը Թյուխեին նվիրելու համար է պատվիրել: Տաճարից են գտնվել մեծամասնությունը: Այստեղ Թյուխեն նստած է, աջից Նիկեն նրան օղակն է շնորհում, պատվիրատուն ձախից է, հռոմեական տիպի հագուստով և գլխարկով է նա, ինչը բնորոշ է Պալմիրային: Հատուկ է ֆրոնտալ պատկերումը:
Մյուսում Զևսն է նստած, ձախից պատվիրատուն է: Զոհասեղանը կա այստեղ: Մ. թ. 159թ. մի այլ տեղ մեջտեղում հավանաբար Զևսն է, աջից` Սելևկոս 1 Նիկատորը Զևսի գլխին օղակն է դնում: Դուրան Սելևկյանների ժամանակ է հիմնվել, դրա համար երևի:
Մի այլ տեղ զոհաբերության տեսարան է, ձախում պատվիրատուն է, քուրմը առյուծների կամ եսիմ ինչի վրա է կանգնած, ինչը խուռիտական հին ավանդույթ է: Ինչպես Ալլադ-Աթենասը առյուծի վրա:
Պարթևական արվեստի ուսումնասիրություններում շեշտվում է, որ մեծ մասը պատկերների միշտ ֆրոնտալ են: Հին աշխարհում պրոֆիլային են, օր Պերսեպոլիսում: Ֆրոնտալը կոնտակտ է ենթադրում դիտողի ու պատկերի միջև ու կրոնական կողմն է շեշտվում այդպես: Այդպես է նաև քրիստ. արվեստում: Պրոֆիլայինը պատմողական բնույթ է կրում: Առանձին տեղ է հունական անտիկ շրջանը, ուր ազատ կոմպոզիցիաներ են, ազատ շարժումներ տարբեր ռակուրսներով: Այստեղ իրապաշտական են պատկերումները, կյանքից վերցրած մի պահն է պատկերվում որովհետև:
Որմնանկարներից շատ կան Դուրայում: Բելի կամ Պալմիրայի աստվածների տաճարում քրմերն են, որ զոհաբերություններ են կատարում, ու էլի ֆրոնտալ են: Միթրայի տաճարում մթ 3 դ է կա երկու որսի տեսարան: Միթրայի հետ կապված մի քանի տեսարաններ են միշտ պատկերվել: Մի տեղ էլ ցլի զոհաբերության տեսարան կա, որ Միթրայի պատկերմանը բնորոշ էր: Նա լույսի, արդարության աստվածն է, երդման, համաձայնության: Շատ բաներ միթրաիզմից քրիստոնեություն են անցել: Դեկտեմբերի 25-ին է նշվել նրա ծնունդը, երբ օրերը երկարում են, արևը “մեծանում” է: Ծնվել է քարանձավում ու սա էլ կապ ունի քրիստ. հետ: Նրա տաճարներից շատերը քարանձավի մեջ են եղել: Ցլի ծիսական զոհաբերության տեսարանը ամենատարածվածն է, որը շատ տեղերում է հանդիպում: Սա սկիզբ է տալիս գինուն ու ցորենին. ուղեղից ցորենի հասկերն են աճում, արյունից` խաղողը: Միթրայի հետ միշտ երկու պերսոնաժ է պատկերվում, որոնք արևածագն ու արևամուտն են, կամ գիշերն ու ցերեկը, որ նրանով են պայմանավորված:
Դուրայում, Միթրայի տաճարում կան պատկերված այսպես կոչված մարգարեներ: Միթրայի քրմերն են, կամ տաճարի ծառայողներն են: Սրանք փափախներով են, հովիվների նման: Շատ մոտ են քրիստ. որմնանկարների ֆիգուրներին: Դուրայում վերակառուցված գծանկարում Զևս-Թեոսի որմնանկարում մեջտեղում Զևսն է, ում օծում են երկու թռչող Նիկեները երկու կողմերից: Կողքերին կան որսի տեսարաններ, էլի բոլորը ֆրոնտալ են:


Լուվրում պահվում է խրախճանքի ու որսի տեսարան արված մի զարդագոտու մեջ: