Աքեմենյան Ճարտարապետությունը

Մարաստանի ազդեցությունը զգացվում է ի դեմս քաղաքների կառուցվածքի, կառույցների տիպի և շինարարության տեխնիկայի: Կիրառել են հում աղյուս ու փայտ հարթ ծածկերի ու սյուների համար: Ընդ որում այս փայտից աղքատ տեղերում փայտի լայն կիրառումը կարելի է միայն ավանդույթով բացատրել: Քարից արվում էին հիմքերը, աստիճանները, սյուները, հատկապես բարձր սյուները, լուսամուտների երեսակալները ու դռների բարավորները, անտերը, անկյունային մասերը: Քարե բլոկերը ամրացվում էին երկաթե գամերով ու կեռերով: Բաբելոնի ազդեցությունը երևում է նրանում, որ Շոշում երեսապատման համար թրծած աղյուս են կիրառել, հատակի համար` բետոն (կրաքար + աղյուսե կտորտանքներ), դեկորում` ջնարակված աղյուս: Իրանցիների բնակելի տները երկու տեսակի էին. սենյակով ու ծածկված տերասով իր առաջ և աշտարակաձև, որը հավանաբար քաղաքամերձ էր լինում:


ՊԱՍԱՐԳԱՏԻ ՃԱՐՏԱՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ (547Թ)
Կյուրոսի օրոք կառուցվեց, մարական Էկբատանի նմանությամբ: Նա 557-530թթ հիմնեց Աքեմենյան տերությունը: Աքեմենյանների առաջին մայրաքաղաքն? է եղել: Կառուցման ընթացքում Կյուրոսը մահացավ և նրան հաջորդած Դարեհը մայրաքաղաքը տեղափոխեց Պերսեպոլիս: Պասարգատն ու Պերսեպոլիսը նույն նահանգում են: Բաբելոնն ու Շոշը եղել են ադմինսիտրատիվ նշանակության: Պերսեպոլիսը եղել է ծիսական նշ., Պասարգադում թագադրության տոնակատարություններ են կազմակերպվել: Այստեղ բոլոր կառույցները ցրված են հարթավայրում: Բոլորը շրջապատված են տնկված կանոնավոր այգիներով, ոռոգելի առուներով, որոնք հատվել են ուղիղ անկյան տակ, հատման տեղերում ջրագոյացման փոքրիկ հորեր գոյացնելով: Քաղաքը հարթավայրի վրա է տեղակայված, որը շրջապատված է սարերով:
Ունի պաշտպանական ֆունկցիա կատարող միջնաբերդ, բարձրությունը 13մ: Միջնաբերդի հիմքը շատ մեծ քարերից է շարվել: Այն կանգնած էր աստիճանավոր հարթակի վրա, կառուցված լավ մշակված հսկա քարերից: Այն բլրի վրա էր, պալատներից հյուսիս-արևելք:
Քաղաքը պաշտպանական համակարգ չի ունեցել: Ունեցել է “հանդիսավոր դարպասներ”, որ առանձին են տեղակայված եղել: Այստեղ են նաև ընդունելությունների դահլիճն ու ամենամեծը` գահակալությունների դահլիճը: Բոլոր կառույցները շատ պարզ հատակագծեր ունեն ու 4 կողմերից պորտիկներ են ունեցել: Պատերը, հիմքերը, պատուհանների երեսակալները քարից են, մնացածը` հում աղյուսից:

Ընդունելության դահլիճում (8 սյուն, 15մետրանոց) ֆանտաստիկ կերպարների պատկերումներ կան: Ընդհանրապես շատ են արել սև ու սպիտակ քարերի համադրումներ: Կան նաև ռելյեֆներ դռան արանքի երկու կողմերում, որոնք իրար կրկնում են հայելաձև: Այս պատկերների միայն ցածի մասն է պահպանվել: Երևում է ձկնապոչը, որը հավանաբար քուրմն է, իսկ մյուսը դրա հետևում ոնց որ կճղակներով է: Նման պատկերներ կան նաև Ասորեստանում: Աքեմենյանները սեփական արվեստ չունեին, դրա համար էլ վերցնում էին մյուսներից, բայց և այնպես կար կայսերական ընդհանուր, միասնական ոճը, որին ենթարկվում էին: Սյուներից միայն խորանարդաձև հիմքերի բլոկերն են մնացել, արված սև կրաքարից: Գլխավոր մուտքն ուղղված էր դեպի պալատական տարածքներ: Այն բաղկացած էր ուղղանկյուն սրահից, ընդարձակ անցումներով էր և մանր սենյակներ ուներ:  Հանդիպում ենք նաև քառաթև էակի պատկերման, որի նախատիպերը ասորական արվեստում են, ուր մկաններն ավելի ընգծված են: Այս քառաթև էակներից մեկը եգիպտական տիպի թագ ունի: Սա հավանաբար խորհրդանշում է Կյուրոսի որդու ժամանակ գրավված Եգիպտոսը:
Գահադահլիճի միջի սյուները քարից են,կողքինները` պորտիկներինը` փայտից: Սա Կյուրոսի տոնական պալատն է: Սյունասրահում, նիշայի մեջ դեպի այգին նայող գահ են գտել: Մեջտեղի սրահի տանիքը ավելի բարձր է եղել, քան պորտիկների տանիքները: Պորտիկները երկու շարք սյունաշար են ունեցել: Գլխավոր պորտիկը զբաղեցնում է ողջ ֆասադը և ամփոփվում է անտերով: Դահլիճը հարթ ծածկ է ունեցել: Պորտիկներն ու անկյունային քառակուսի սենկյաներն ավելի ցածր էին (6մ, իսկ դահլիճը` 13մ) դրա համար հնարավոր էր լուսամուտներ անել վերևում դահլիճը լուսավորելու համար: Սրա հիմքերը քարից են, պատերը հում աղյուսից: Դեկորում սևի ու սպիտակի համադրությունն է կիրառվում: Դռների երեսակալները բառելյեֆներ ունեն:

Բնակելի պալատը տոնական պալատի հետ շատ նմանություններ ունի: Պլանում այն ուղղանկյուն է, որի կենտրոնական մասի հարթ ծածկը 30 սյուների վրա է հենված: Կողային մասերում սենյակներ կային, որ իրար միացված էին: Ողջ ֆասադի երկարությամբ ձգվում էր տոնական մուտքի պորտիկը, երկու շարք փայտե սյուներով, եզրավորվող անտերով: Հատակին սպիտակ ֆոնի վրա սև զոլեր կային, արված սալերով: Հետևի պատի երկայնքով սպիտակ քարից նստարան էր արված, սև քարի ներդիրներով: Խոյակի ոչ մի մնացորդ չի գտնվել: Այստեղ նույնպես կենտրոնական դահլիճը ավելի բարձր էր քան մյուսները, ինչը կողային լուսավորման հնարավորություն էր տալիս: Ներս տանող միակ ֆասադային դուռը առանցքից քիչ աջ է: Մյուս ֆասադի դուռը տանում է դեպի հետևի պորտիկը: Վառ գունավորման հետքեր են գտնվել:
    
Զինդան ի Սուլեյման – աշտարակաձև պաշտպանական կառույց է: Հնարավոր է, որ դամբարան է եղել: Նմանացնում են սուսի տիպի տաճարի հետ: Ներսի լուսավորությունը իրականանում է միայն դռնով: Պատերին ունի 4 խուլ պատուհան: Դեպի դուռն է տանում երկար աստիճանավանդակը: Արված են սևի ու սպիտակի համադրություններ: Միայն մի պատն է պահպանվել: Խուլ պատուհանները մարական ճարտարապետությանն են բնորոշ, որ կա նաև ուրարտական արվեստում: Հավանաբար սրանց ազդեցությունից են: Կիրառվել են երկաթե գամեր: Մուտքի պատերին Կյուրոսն է իր ծառայի ուղեկցությամբ: Վրան գրված է, որ նա է:



Կյուրոսի կամ Սողոմոն արքայի մոր դամբարանը – Փաստացի ապացուցված չէ այն, որ սա հենց Կյուրոսի դամբարանն է: Այլ տարբերակով, սա զարատուստարայական կրակի սրբարան է եղել: Կա տարբերակ, որ Կյուրոսը թաղված է Նախշ ի Ռուստամ նեկրոպոլում, Կաաբա Զարդուշտ կոչվածում: 3x2ի վրա է ներսի սենյակը, պատվանդանի հատակից` 13x12-ի: Աստիճանները դեպի վեր փոքրանում են, ու հեռվից տպավորություն է, որ այն ավելի բարձր է: Դամբարաններից միայն սա է պատվանդանի վրա կառուցված: Գտնվել են զենքեր, թանկ իրեր, մումիֆիկացված մարմին: Ոչ մի զարդամոտիվներ չկան, ամեն տեսակ հարդարանքից զուրկ է:  


ԲԵՀԻՍՏՈՒՆԻ ԱՐՁԱՆԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆԸ – Սա եռալեզու է. աքքադերեն, հին պարսկերեն, էլամերեն: Դարեհի օրոք մ.թ.ա. 520թ է արվել: 105մ բարձրության վրա է գտնվում: Ենթադրում էին, որ դիրքը այդպիսին է տեսանելի լինելու համար մոտակայքի առևտրական ճանապարհներով ընթացողներին: Բայց ներքևից կանգնած չի երևում: Արձանագրության վերևը ռելյեֆ կա:

Երբ 522թ Դարեհը իշխանության եկավ, բոլոր երկրներն ապստամբեցին 2 տարվա ընթացքում, Հայաստանը 2 անգամ: Բանը նրանում է,որ Դարեհը ուղիղ ձևով չեկավ գահին, Բարդիայի տակը փորեց, հետո էլ ռեֆորմներ սկսեց անել հաստատվելու համար: Եվ արձանագրությունը ասես իր ինքնարդարացումը լինի աստծո առջև, ուր նա Բարդիային մեղադրում է կեղծ լինելու մեջ, ապացուցելու համար իր թագավոր լինելու օրինավորությունը: Ռելյեֆում նա ոտքը դրել է Գաուտամա-Բարդիայի վրա, ցույց տալու համար, որ ինքնակոչին տապալել է: Նրա ետևից զինակիրներն են: Դիմացի 9 ֆիգուրները ապստամբած երկրներն են ներկայացնում: Նրանց ձեռքերը կապած են, վզներին էլ պարան կա գցած: Վերջին ֆիգուրը սակերի, սկյութների առաջնորդին է ներկայացնում (իմանում ենք սրածայր գլխարկից), Ենթադրում են , որ այս ֆիգուրը ուշ են ավելացրել, քանզի սակեր-սկյութներին ուշ է նվաճել Դարեհը: Բոլորի գլխավերևում Ահուրա-Մազդան է, ում անունն առաջին անգամ նշվում է այստեղ: Սրա  համար կիրառվում է ասորական Աշուրի պատկերը մ.թ.ա. 2-րդ հազ.: Սա պատկերագրորեն ամբողջությամբ կրկնում է Անուբանինի ռելյեֆը, ուր Իշտար աստվածուհին գերի երկրների առաջնորդների վզներովն անցակացրած պարանը բռնած, նրան է շնորհում փառքի օղակը: